15. august 2015

Boganmeldelse: 'Den Store Gatsby' af F. Scott Fitzgerald

Så har jeg klaret første uge på gymnasiet, og det er egentlig meget fedt, men jeg glæder mig meget til introturen, da næsten alle i min klasse kender en eller anden, de er venner med, bortset fra nogle få stykker -inklusive mig. Så glæder mig til at vi bliver rystet ordentlig sammen.
I dag har jeg endnu en boganmeldelse til jer. Det er min sommerbog nummer 2, Den Store Gatsby,  som nævnt i dette indlæg. Hvis I læste det kan I nok regne ud, hvilken bog jeg vil anmelde næste gang (:

Da Nick Carraway  flytter fra midtvesten til East Egg bliver han nabo til den mystiske Jay Gatsby, som holder de største fester i New York, men som ingen tilsyneladende ved noget om. Nogle siger, at han var tysk spion under krigen. Andre siger, at han har drabt en mand. Men da Nick kommer tæt på ham via sin flirt Jordan Baker, ser Nick ham som han virkelig er, og opdager hvordan han har skabt alt omkring sig (og ham selv) for at vinde sin ungdomskærlighed Daisy –som tilfældigvis er Nicks rige (og gifte!) kusine- tilbage. Da Nick bringer dem sammen, blomster deres kærlighed op igen, men det er ikke nok for Gatsby: Han vil have Daisy til at erklære, at hun aldrig har elsket sin mand. Men er det muligt virkelig muligt, at gøre fortiden om, som Gatsby hævder?

Jeg kan godt forstå hvorfor denne roman er på det amerikanske litteraturpensum. Den er virkelig sådan en bog, man har lyst til at læse igen, fordi man overhovedet ikke føler, at man har fået det hele med, selvom handlingen er nærmest enkel. Symboler er der til gengæld nok af, hvilket også bare forstærker ens fornemmelse af, at ikke at have forstået det helt rigtigt. At der er meget mere i historien end man har opdaget.
På sin vis aner jeg ikke, hvad jeg skal synes om bogen. Men den er i hvert fald god, og utrolig velskreven. En af de ting, jeg især beundrer F. Scott Fitzgerald for, er hvordan han beskriver sine karakterer: Han giver nemlig hver eneste karakter en sindstemning -for eksempel virker Daisy bedrøvet, og Jordan livstræt. Som du sikkert allerede ved, hvis du har hørt det mindste om bogen, er romanen en fremragende skildring af Amerika under de brølende 20’ere, og tiden efter første verdenskrig, så de historieinteresserede kan også være med.
Det er en temmelig kompakt roman (kun 189 sider), og dette kan man godt mærke på handlingen. Jeg synes, at det går lidt for hurtigt for Daisy og Gatsby at blive forelskede igen, men romanen slipper godt fra det, og handlingen virker igennem hele romanen meget realistisk –i betragtning af historien. Det er altså ikke noget, der får mig til at hade romanen -eller lade være med at give den 5 stjerner.

En ting vil jeg dog kritisere, men det er dog ikke noget F. Scott Fitzgerald kan gøre for. Forordet af Hanne Vibeke Holst er nemlig ovenud forfærdeligt at læse inden man går i gang med selve romanen. Her går hun nemlig ud fra, at alle da kender handlingen, og at det derfor ikke gør noget, hvis hun afslører det hele. Denne del bør læses efter du har læst romanen, hvis du ønsker at høre hendes mening om symboler og fortællervalg. Absolut ikke før.

Har du læst 'Den Store Gatsby'? Eller har du en anden roman, du kan anbefale mig? Fortæl mig alt om det i kommentarfeltet!

Husk at følge A Sea of Inspiration på Bloglovin