26. november 2015

Dagbog fra Amsterdam l Efteråret 2015


Hej skønne mennesker! 
Hver gang jeg er ude at rejse, skriver jeg dagbog. Jeg elsker, at åbne den måneder eller år efter, og læse præcis hvad vi lavede, hvad der var godt, hvad der var mindre godt, og hvad vi manglede at få set. Normalt udgiver jeg bare en række fotos på bloggen, når jeg har været på ferie, men jeg tænkte, at det kunne være sjovt, at lave noget anderledes. Så her har I dem -tre siders dagbog fra Amsterdam og en enkelt fra selve turen derhen, hvor vi tog en overnatning i Tyskland.





10/10 
Vi kørte mod Amsterdam efter frokost efter den sædvanlige tale fra far om hvordan vi kommer for sent afsted. Men da vi først satte os ind i bilen og kørte afsted, var det meget hyggeligt. Det er selvfølgelig ikke det mest festlige at køre i bil hele dagen, men det er okay. Det var ret svært at finde et hotel vi kunne overnatte på, der bare så nogenlunde ikke-creepy ud, men det lykkes til sidst at finde et rigtig godt et i en lille by ved navn Wildeshausen, hvor vi også spiste aftensmad. Her er rigtig hyggeligt -håber at de også har god morgenmad. 

11/10 
De serverede heldigvis en ganske fin morgenmad på hotellet, men omkring klokken 10 var vi ude på vejene igen. Det betød at vi ankom til Amsterdam omkring klokken halv 2, og indtil videre er mit indtryk af byen ret godt. Vi fandt vores lejlighed, som ikke var den kønneste bygning udefra, men faktisk var ret fedt indeni. Vores vicevært, eller hvad han nu er, er bare lidt af en creeper. Men det er jo heldigvis en lille ting. 
Vi spiste frokost på en café, som serverede rigtig god risotto og derefter tog vi på kanalrundfart. Mor og far ville absolut ikke sidde i en åben båd, da de mente at vi ville komme til at fryse, så vi endte i en overdækket båd, hvilket var lidt ærgerligt, da støjniveauet derinde var ret højt, og så er det fuldstændigt umuligt at tage gode billeder gennem de duggede ruder. Desuden er der bare et eller andet over at sidde i en åben båd. Men det var da en fin tur, og det gav et godt overblik over byen. 
Far insisterede på at lave aftensmad selv, så vi fik pasta og lidt kød. Så alt i alt en rigtig god dag, men jeg tror at jeg har glemt mors oplader på hotelværelset i Tyskland ... så skylder hende vist en ny.










12/10
Vi stod op forholdsvist tidligt op, og gik hen til Anne Franks hus, men selvom vi kun kom få minutter over 9, hvor det åbner var der allerede udviklet sig en umådelig lang kø. Så det magtede ingen af os. Derfor tog vi på en gåtur rundt i byen, hvor vi havde en rigtig god guide. Det var virkelig koldt, så det hjalp lidt at gå rundt selvom vi jo selvfølgelig holdt mange stop. 
Vi fik frokost på en lille små-snusket café -ikke noget imponerende-, hvorefter mor, far og min lillebror kiggede lidt i en adidas-butik. Jeg smuttede i Lush imens, som lå lige overfor, og købte en fast balsam og en bubblebar. Vi købte også en vaffel hver i en lille sød butik, eftersom jeg fik et tip fra en veninde om at Amsterdam skulle have verdens bedste vafler -og de var bestemt pengene værd. Vi gik derefter mod kanalmuseet, men dog kun for at opdage, at det har lukket om mandagen. Derfor fandt far hurtigt et andet museum, som var ret kedeligt, og vist ikke fik mange besøgende. De blev i hvert fald nærmest overraskede, da de så os. Efter dette tog mor og jeg på Foam, som er et museum for fotokunst, mens min far og lillebror kiggede på tøj. Det var faktisk meget bedre end jeg havde forventet, og det var sjovt at prøve noget anderledes. Vi spiste aftensmad på en ret hyggelig italiensk restaurant, hvorefter vi skyndte os tilbage til lejligheden for at sove. 






 13/10 
Vi prøvede igen Anne Frank -igen uden held selvfølgelig. Så vi tog på Rijksmuseum, selvom vi vidste, at det ville blive en tung omgang. Det var okay, men noget jeg ville springe over på en eventuel fremtidig Amsterdam-tur. Vi spiste frokost på en lidt hippie-agtig café, hvor alt var økologisk og der var stjerner ud fra alt vegetarmad. Det var sådan set helt fint -de lavede i hvert fald den bedste lemonade jeg nogensinde har smagt. Derefter tog vi på husbådsmuseum, som egentlig bare var en husbåd man fik mulighed for at se indeni, hvilket var ret sjovt -især fordi alle derinde også var danskere, hvilket jo var et lidt sjovt sammentræf. 
Efter dette tog vi hjem for at få varmen, og finde ud af hvor vi skulle spise. Far og mor fandt en restaurant i vores 'Turen går til Amsterdam'-bog, men da vi ankom var der ingen, så vi fortsatte bare med at gå. Vi endte på en restaurant med et Michelin-klistermærke på vinduet, men ved ikke om den reelt var en Michelin-restaurant. Men maden var i hvert fald rigtig god, så det kan vel være lige meget. 

























































14/10 
Så er vi på vej hjem igen. Vi har bare spist lidt hurtig morgenmad og skyndte os at tage afsted. Jeg kunne rigtig godt lide Amsterdam: Byen virker så moderne med alle sine elbiler, mange, mange cykler og miljørigtige caféer over det hele. Alle de fine gamle kanalhuse giver en hel unik stemning, men byen har samtidig noget kant med alle sine coffeeshops og Red Light District. Og det synes jeg faktisk er helt fint, selvom hash og prostitution jo ellers ikke er noget jeg lige har lyst til at skrive under på, så tror jeg, at Amsterdam ville blive lidt for pænt med alle sine flotte gamle huse og hyggelige kanaler uden den ''dårlige side''. 
Der er stadig mange ting, jeg godt kunne tænke mig at se i byen, som selvfølgelig Anne Franks hus, men min far nævnte også noget om et område lidt uden for byen, som også lød ret spændende. Så vil helt sikkert have lyst til en tur mere på et tidspunkt! 


Hvad synes I om dagbogsformen? Har I været i Amsterdam? Hvad synes I om byen? Fortæl mig alt om det i kommentarfeltet! 

Husk at følge A Sea of Inspiration på Bloglovin






5 kommentarer:

  1. Super fedt indlæg :) Og lækre billeder!

    www.frederikkes.com

    SvarSlet
  2. Love these photos! Beautiful♥

    summerdaisy.net

    SvarSlet
  3. Sikke et flot og kreativt indlæg! Idéen med dagbogen er rigtig god, og dine billeder er bare så fine. Jeg var selv i Amsterdam for et par år siden og synes, det er en virkelig skøn by :-)

    Ønsker dig en super uge, Sofie!
    Knus www.blogbysine.blogspot.com <3

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gå aldrig glip af et nyt indlæg på A Sea of Inspiration!